“Deze verrijking had ik niet willen missen.”
Interview
Frédérique ter Brugge Directeur Amsterdam Light Festival
Frédérique ter Brugge is directeur van het Amsterdam Light Festival dat elke winter de hoofdstad met kunst verlicht. Een hoopvol festival dat licht biedt in donkere dagen en bezoekers meeneemt in de wereld van verbeelding. Frédérique studeerde Kunst- en Architectuurgeschiedenis aan de VU, nadat ze al een jarenlange loopbaan had opgebouwd. “Deze verrijking had ik niet willen missen.”
Waar loop ik warm voor? In het gesprek komt Frédérique hier geregeld op terug. Het is de drijfveer in haar carrière en het was ook de drijfveer tijdens haar studie. Zo rondde ze de bachelor Kunstgeschiedenis en de master Architectuurgeschiedenis beide cum laude af.
“Tijdens mijn master vond ik een onbekende tekening van de historische kamer die ik onderzocht. Samen met het Rijksmuseum heb ik erover gepubliceerd. Zo gaaf!"
Kunst in de openbare ruimte
Even dacht Frédérique 'ik word onderzoeker'. Dat werd ze niet. Ze is er misschien ook te extravert voor. Door toevalligheden kwam ze in aanraking met het Amsterdam Light Festival en kreeg ze de baan van hoofd marketing & partnerships aangeboden. “Kunst in de openbare ruimte en contact met stakeholders in de stad, hier kon ik mijn ei in kwijt.” Binnen een half jaar was Frédérique directeur van dit festival dat jaarlijks vele bezoekers trekt. Ook bezoekers voor wie kunst niet vanzelfsprekend is.
Alle beelden ALF: Janus van den Eijnden
Alle beelden ALF: Janus van den Eijnden
"Bezoekers vinden wat van de kunstwerken, hebben een opinie. Dat brengt een dialoog op gang."
Laat je verbeelding werken
Tijdens de coronawinters ontdekten bijvoorbeeld veel jongeren het festival, omdat er niks anders te doen was. En met projecten voor basisschoolkinderen en ouderen betrekt Frédérique met haar team ook deze groepen bij het festival. “We halen bezoekers uit het alledaagse, uit hun vertrouwde denkpatronen. Open je geest en laat je verbeelding werken! Bezoekers vinden wat van de kunstwerken, hebben een opinie. Dat brengt een dialoog op gang.”
Geen lineair pad
Frédérique’s pad naar het ALF verliep niet lineair. Ze volgde de Hogere Hotelschool in Maastricht en belandde via een trainee-programma bij ABN AMRO. De bank beviel zo goed dat ze negen jaar bleef om zich vooral met (jongeren)marketing bezig te houden. Daarna volgden Robeco en Gorilla Park, totdat ze voor een paar jaar met haar man naar Londen verhuisde en in de kunstwereld terechtkwam. Terug in Nederland vroeg ze zich af, waar loop ik nou echt warm voor?
Verademing en aha-erlebnis
Haar antwoord was creativiteit, design, unieke ideeën, kunst. Kunst had ze zich al in de praktijk eigen gemaakt. Nu wilde ze een vakinhoudelijke verdieping met de bachelor Kunstgeschiedenis. Ze combineerde studie met een eigen kunsthandel en gezin. “Ik vond het meteen een verademing en verrijking. Vaak had ik een aha-erlebnis, begreep ik waarom ik iets vond. De docenten waren enorm inspirerend. En ook medestudenten. Ik vormde een groepje van senior studenten, studenten die niet direct vanuit het ouderlijk huis aan de studie waren begonnen. Meestal ergens in de twintig, terwijl ik al ouder was. We hebben nog steeds contact en zien elkaar soms bij openingen van tentoonstellingen.”
"De docenten waren enorm inspirerend. En ook medestudenten."
Grip op het ongrijpbare
In haar dagelijkse werk valt Frédérique regelmatig terug op wat ze tijdens haar studie heeft geleerd. “Het academische denken, het fundamenteel nadenken over keuzes, het snel analyseren van probleemsituaties. Deze academische vaardigheden pas ik nog steeds toe. Het heeft me bijvoorbeeld geholpen tijdens de lockdowns van de twee voorgaande winters. De maatregelen veranderden steeds waardoor wij ons telkens moesten aanpassen. We moesten doorgaan, in welke vorm dan ook! Ik moest grip houden op het ongrijpbare.”
Portretfoto: Yvonne Compier
All images ALF: Janus van den Eijnden
Alle beelden ALF: Janus van den Eijnden
Jury editie 12
Begin november heeft de jurymeeting voor de volgende editie van het ALF alweer plaatsgevonden. Die editie gaat over digitale technologie. Naast het MIT (Massachusetts Institute of Technology) museum uit Boston, Office for Metropolitan Architecture (OMA) en een internationaal bekende lightdesigner, is hierbij ook de VU vertegenwoordigd. Want Emma Beauxis Aussalet, Assistant Professor of Ethical Computing, helpt met veel inhoudelijke kennis over het onderwerp.
The Boardroom
Vorig jaar heeft Frédérique meegedaan aan The Boardroom, een speciale reeks masterclasses voor VU-studenten. In eerste instantie zou ze een lezing geven, maar het werd meer dan een lezing. Zeven masterstudenten die deelnamen aan The Boardroom onderzochten de duurzaamheid van festivals in Europa. En hoe deze festivals over hun duurzaamheid communiceren. “Er kwam uit dat ALF het al best goed doet. Alle kunst is een co-creatie en daarom kunnen we met de kunstenaars meepraten over de duurzaamheid van de kunstwerken. We bouwen met ze vanaf scratch en bewaren de werken. We hebben inmiddels een collectie van honderd lichtkunstwerken.”
Today I love you
Door het Boardroom-programma is de vlam voor de VU bij Frédérique weer aangewakkerd: “Zo hebben we op het Amsterdam UMC een lichtkunstwerk geplaatst met Today I love you erop. De band met de VU is sterker geworden. En die is nu ook zichtbaar voor anderen. Dat vind ik heel mooi.”
"De band met de VU is sterker geworden. En die is nu ook zichtbaar voor anderen. Dat vind ik heel mooi."
Amsterdam Light Festival
Het Amsterdam Light Festival vindt in december en januari voor de elfde keer plaats met als thema Imagine Beyond. Bezoekers wandelen en/of varen door de stad langs twintig lichtkunstwerken die in co-creatie met de kunstenaars zijn gecreëerd. Het festival organiseert ook een educatieprogramma voor basisschoolkinderen en een sociaal project voor ouderen.
alumnimagazine voor geesteswetenschappers december 2022